Електрически автомобили: Митове и легенди

Публикувано на 28 февруари, 2020

Въпреки че все още много водачи разглеждат скептично електрическите автомобили, очаква се 2020 година да обяви техния окончателен пробив на пазара. С помощта на експерти на BMW, изясняваме какво е наистина вярно и какво измислица, когато става въпрос за електрически автомобили.

Истина или лъжа? Забавно, скъпо и опасно? Съществуват много митове за електрическите коли. В тази статия ще имате възможност да научите повече за тях и да се запознаете с нашата проверка на фактите.

1. "Електрическите автомобили нямат достатъчно пробег".

Безброй полу-истини кръжат около гамата от електрически автомобили. Чуваме хората постоянно да казват, че когато температурата спадне, няма да стигнете много далеч с EV. Въпреки, че това може би е било истина при по-ранните електрически автомобили през зимата, това вече не се прилага. Днес батериите за електрически автомобили са много подобрени и предварителното кондициониране на акумулатора и интериора на автомобила, чрез приложение преди потегляне, вече е стандарт, както и интелигентните системи за управление на топлината. Това дава възможност за значително оптимизиране на пробегът в ежедневието - дори и при използване на енергоемки системи като климатик и подгрев на седалки. В крайна сметка пробегът на електрическите автомобили все още зависи от поведението на водача, обяснява Карин Крюгер, продуктов мениджър на бордовото портфолио в BMW Charging.

Дните, в които електрическите автомобили трябваше да спират на всеки 100 км, за да зареждат, отдавна са отминали. Спокойствието за пробега замести тревожността за пробега. „Ежедневният обхват на BMW i3 е до 160 мили. Потребителските проучвания показват, че това очевидно надвишава дневните нужди на средния шофьор ”, обяснява още Карин Крюгер. В бъдеще едно зареждане ще може да покрие до 600 км. За ежедневна употреба и спокойни пътувания през уикенда, това е повече от достатъчно - и дори е достатъчно да отидете на почивка.

2. "Отнема цяла вечност да заредим електрически автомобил".

Вярно е, че когато се включи в домашен електрически контакт, може да отнеме една нощ, за да се зареди напълно празна батерия на електрически автомобил. С BMW Wallbox (мощни, неподвижни станции за зареждане за дома) и технологията за бързо зареждане обаче, времето за зареждане може да бъде значително намалено - в повечето случаи с около две трети. Или както обяснява Бенджамин Бъкш, продуктов мениджър Wallboxes в BMW Charging: „При зареждане с висока мощност е възможно дори да се презареди достатъчно за 20 минути - горе долу времето, необходимо за почивка за кафе.“

Дебатът за зареждане също има за цел да пренебрегне факта, че по-голямата част от автомобилите се използват за ежедневно пътуване до и от работа, т.е. средно разстояние от около 60 км на ден,  с което електрическите автомобили могат лесно да се справят с едно зареждане. Най-добрият начин да направите това е да заредите с електричество и най-вече да го направите достатъчно, докато колата е неподвижна - у дома или на работа. Бъдещето е в оптимизираното зареждане, независимо дали у дома през нощта, на работа или в гараж.

Което ни отвежда към следващата критична точка на скептиците на електрически автомобили по отношение на зареждането: инфраструктурата. Въпреки, че това все още е в процес на развитие, станциите за зареждане на електрически превозни средства се появяват навсякъде, а индустрията и доставчиците на енергия непрекъснато разширяват мрежата.  Повечето метрополитни райони вече са покрити, а станции за бързо зареждане вече се появяват на големите магистрали. Wall-box-овете също стават все по-често срещани в жилищните сгради и гаражите за паркиране. Само за няколко години ще има достатъчно станции за зареждане, така че да няма страх за шофьорите на електрически автомобили, че ще се озоват без заряд, дори в по-слабо населените райони. BMW прави своята част, например, като инсталира 100 нови станции за зареждане на EV в и близо до националните паркове в САЩ.

Единственият недостатък на инфраструктурата за зареждане е понякога объркващите и разнообразни модели на ценообразуване, които неминуемо трябва да бъдат направени по-удобни за потребителите. Програмата Charge Now е добър пример за прозрачна, обясняваща и проста схема, в която всичко се предлага под един покрив.

3. "Хора биват експлоатирани за направата на батерии за електрическите автомобили".

Предисторията: необходими са суровини за производството на акумулаторни клетки, а в някои региони на света експлоатират хора за производството им. Но има и доста по-адекватни алтернативи. Например BMW има сключени договори с доставчици на суровини, които гарантират устойчиво и справедливо производство.

От 2020 г. вече няма да се използват редки земни метали, а употребата на кобалт, който идва изключително от Австралия и Мароко, ще бъде намален. BMW отдава голямо значение на пълния контрол върху своята верига за доставки, а спазването на екологичните стандарти и защитата на правата на човека се поставят като основен приоритет. Друга цел е да се подобри рециклируемостта на батериите и да се намерят начини да им се даде втори живот.

4. "Батериите са слабото място на електрическите автомобили".

Друга критика, често отправяна към електрическите автомобили, е, че батерията им е слабо място. В действителност обаче батериите не трябва да се разглеждат повече или по-малко критично от задвижващите агрегати на конвенционалните автомобили и следователно не трябва да предизвикват безпокойство. Карин Крюгер отбелязва, че в момента няма достатъчно релевантни данни за дълголетието на акумулаторите на електрическите автомобили, за да ги сравним с двигателите с гориво.

По принцип нито един шофьор на електроавтомобил няма нужда да се тревожи за дълготрайността. Според BMW, експлоатационният живот на батерията е специално разработен за автомобила, в който влиза. От Януари 2020 г. BMW гарантира своите батерии до 8 години или 160 000 км. Това, което собствениците на електрически автомобили трябва да помнят, е, че бързото зареждане поставя по-голямо напрежение на батериите в сравнение с конвенционалното зареждане. С помощта на интелигентна оперативна стратегия обаче продължителността на живота на батериите може да бъде удължена.

5. "Електрическите автомобили не са по-добре за околната среда от автомобилите с двигател с вътрешно горене".

Как се доставя електроенергията играе решаваща роля в екологичния отпечатък на електрическите автомобили. Ако идва от възобновяема енергия, ежедневната употреба няма почти никакво въздействие върху околната среда. Ако обаче се използват например въглища за производство на електричество, тогава отпечатъкът е значително по-голям. Друг фактор, който влияе върху екологичния ефект на електрическите автомобили, е трудоемкото и СО2-генериращо производство на батерии. Но, дори ако при изчисляването вземем предвид конвенционално произведена електроенергия и се включи тежестта на производството, електрическите автомобили все пак излизат напред.

От 2017 г. BMW се ангажира да минимизира производството на CO2 в Европа, купувайки електричество изключително от възобновяеми енергийни източници. Електрическото BMW i3, например, се произвежда като се използва електричество изцяло от възобновяеми източници. При ежедневна употреба първоначалният дефицит на CO2 в електрически автомобил след производството се компенсира сравнително бързо. В сравнение с превозно средство с двигател с вътрешно горене, електрическият автомобил генерира от 65 000 до 80 000 повече екологично неутрални километра (в зависимост от изчислението).

Електрическите автомобили се сравняват благоприятно и с електрическите превозни средства с горивна клетка и излизат още по-напред, след като производството на автомобила и частите му станат климатично-неутрални. Мотото на BMW е, че всяко електрическо превозно средство на групата трябва да има по-малък отпечатък от подобен автомобил с двигател с вътрешно горене. Това е гарантирано като част от холистичен подход, включващ всички важни фактори като верига на доставки, производство, експлоатационен живот и рециклиране.

6. "Електрическите автомобили са по-скъпи от автомобилите с двигател с вътрешно горене".

С две думи, колкото по-дълго един електроавтомобил е на пътя, толкова по-добър ценови ефект ще има. 

Последните изчисления на BMW показват, че електрическият автомобил превъзхожда финансово автомобил с двигател с вътрешно горене при пробег от 100 000 до 160 000 км. Това включва покупка, поддръжка и експлоатация. След достигане на тази точка, разходите за производството на акумулатора на електрическото превозно средство се компенсират. Но дори и преди да достигнат 100 000 км, положителните финансови аспекти ще надхвърлят отрицателните в бъдеще, тъй като производството на електрически автомобили се увеличава и производствените разходи падат. BMW планира да има най-малко 13 нови изцяло електрически превозни средства, които да се предлагат до 2023 г. Разходите за поддръжка също са значително по-ниски от тези на автомобил с дизел или бензин.

Без смяна на маслото, без проверка на ангренажни вериги или ремъци - спестяванията наистина се натрупват с времето. Електродвигателят има по-малко движещи се части от бензиновият двигател, което означава, че има по-малко износване. Благодарение на регенеративното спиране, единственото, за което наистина трябва да внимавате, е спирачките да не ръждясват. Неочаквано високите разходи за електроенергия също са нещо от миналото. Планове за тарифи, базирани на нуждите и интелигентни функции за зареждане, означават, че презареждането на електрически автомобил никога не е било по-лесно. А електричеството все още е значително по-евтино от бензин или дизел, така че цената на зареждането на електрически автомобил е по-ниска.

7. "Електрическите автомобили са опасни".

Всеки път, когато се разработва нова технология, хората я разглеждат скептично. Безопасно ли е? Мога ли да му се доверя? Сцени на електрически автомобили, които изгарят и експлодират след инцидент, принадлежат на екшън филм. В реалния живот електрическите автомобили не са опасни. Или, както казва Карин Крюгер, „Електрическите автомобили са също толкова безопасни, колкото и превозните средства с горивни двигатели.“ В противен случай не би било законно да ги продаваме или шофираме по пътя. За осигуряване на тяхната безопасност са инсталирани редица системи. Например в случай на авария, текущият поток на акумулатора незабавно се изключва, така че да няма риск от токов удар нито за пътниците, нито за спешните служби. Спешните работници дори са обучени да се справят с тези нови технологии, така че да знаят какво да правят. В ежедневието електрическите автомобили са по-тихи от автомобилите с двигател с горене, когато шофирате с ниска скорост. Това значително намалява шумовото замърсяване в градовете. За да се гарантира, че пешеходците чуват електрически автомобили, те издават изкуствен звук със скорост по-малка от 16 км/ч. BMW i3 издава този изкуствен шум със скорост до 35 км/ч, като постепенно отслабва при ускорение. А когато електрическите автомобили пътуват с по-висока скорост, шумът, издаван от гумите върху асфалта, е достатъчно силен, за да бъдат чувани от пешеходците. Електрическите автомобили са също толкова безопасни, колкото и превозните средства с двигател с горене. Карин Крюгер Продуктов мениджър Бордово портфолио BMW Charging.

8. "Електрическите автомобили претоварват електрическата мрежа".

Един от най-устойчивите митове около електрическите автомобили е, че настоящите електрически мрежи не са в състояние да доставят електроенергия на изцяло електрически превозни средства. Тъй като в действителност не всеки ще превключи едновременно на електрически автомобил, това няма да е проблем. Това също би предоставило възможност за постепенно подобряване на районите със страдащи електрически мрежи.  Електрическите автомобили съхраняват енергия, която потенциално може да се изпомпва обратно в мрежата при нужда. Всичко е въпрос на оптимизиране на времето за зареждане. Ако електрическите автомобили се зареждат бавно през деня, добивът на слънчева енергия може да бъде увеличен, а през нощта същото може да се направи и с приходи от вятърна енергия. С развитието на инфраструктурата за електрически автомобили мрежата може да бъде актуализирана, за да осигури по-добре енергийните нужди на бъдещето с възобновяеми източници.

9. "Електрическите автомобили са временно решение".

Изглежда неизбежно ерата на автомобилите с горивни двигатели да приключи в бъдеще и то не само заради ограничения характер на петролните ресурси. Технологиите за алтернативно задвижване са единствената възможност за опазване на околната среда и климата. В момента не е възможно да се предвиди дали BEV или FCV ще доминират на пазара (вижте тук). Това, което е сигурно, е, че изцяло електрическите превозни средства ще играят основна роля в бъдеще. Те са единственият начин да се постигнат амбициозните цели за емисиите на вредни газове. Вероятно ще има комбинация от различни видове задвижващи системи, които ще се предлагат от BMW. Напълно електрически автомобил е напълно способен да покрие ежедневното ви шофиране. Интересна алтернатива на батериите са автомобилите с горивни клетки (вижте тук)  Хибридните електрически автомобили вече са преминали преходната фаза. Независимо под каква форма преминат, електрическите превозни средства са автомобилите на бъдещето.

10. "Електрическите автомобили не са забавни за шофиране".

Забавни ли са за каране електрическите автомобили? Отговорът е категорично „Да!” Гарантираме, че още първия път, щом кракът ви удари педала за газта (вече ще трябва да му намерим друго име), ще се съгласите с нас. Няма друго такова усещане, като да потеглите с плавен и почти безшумен прилив на енергия. Всичко е толкова лесно. За разлика от автомобила с двигател с вътрешно горене, който трябва да достигне определени обороти, за да се движи, електрическите автомобили постигат пълен въртящ момент веднага. Искате ли да спечелите предизвикателство на светофара? Тогава е по-добре да седите в електрически автомобил! Завоите също са удоволствие. Това е така, защото сравнително тежките батерии обикновено са разположени в ходовата част на автомобила, като по този начин се осигурява нисък център на тежестта и ви дава усещане като залепени за пътя. С електрически автомобил на BMW никога няма да се лишавате, както ясно заявява Бенджамин Бъкш. Освен това, как определяте удоволствието от шофирането? Да се понесеш гладко по пътя из провинцията в електромобил може да бъде включено в този израз. Знанието, че спестявате пари и правите малко за околната среда, също води до изцяло ново шофиране. И ако някога нещата станат твърде небрежни, просто натиснете електрическия педал...

АУТО БАВАРИЯ ИЗТОК.

Продажби, сервиз, резервни части и аксесоари.

Ул. „Бизнес Парк София“ 5
1766 София

Тел: +359 2 976 65 02
Имейл: contact@bmw-autobavaria.bg

Работно време:

Понeделник - Петък: 09:00 – 17:30 ч.
Събота и неделя: затворено

АУТО БАВАРИЯ ЗАПАД.

Сервиз, резервни части и аксесоари.

Бул. „Д-р Петър Дертлиев“ 42
1335 София

Тел: +359 2 921 62 00
Имейл: contact@bmw-autobavaria.bg

Работно време:

Понеделник-петък: 09:00 – 17:30 ч.
Събота и неделя: затворено

Запазете час за сервиз